Skip to main content
  • Aktualności
  • Uwaga na oszustów podszywających się pod pracowników naszego Banku!

Uwaga na oszustów podszywających się pod pracowników naszego Banku!

02-04-2024
 Zidentyfikowaliśmy próby podszywania się przez oszustów pod pracowników naszego Banku. Oszuści dzwonią z rożnych numerów. Na Twoim telefonie może wyświetlić się nawet numer Infolinii naszego Banku.

Oszuści informują o rzekomo podejrzanej transakcji i próbują wyłudzić dane poufne lub namawiają do zainstalowania oprogramowania, które umożliwia zdalny dostępu do komputera.

Jak działa spoofing telefoniczny?

Przestępcy dzwonią do klientów banku i podają się za pracownika banku. Informują o rzekomym podejrzanym przelewie lub włamaniu na konto. Następnie proszą o podanie danych osobowych, kodów BLIK lub loginów i haseł do bankowości internetowej. Pod pretekstem “zabezpieczenia środków” mogą również nakłaniać do przelewu pieniędzy na “bezpieczne konto”.

Typowy scenariusz wygląda następująco:

  • Do klienta banku dzwoni osoba podająca się za pracownika banku.
  • Informuje o podejrzanym przelewie z konta klienta.
  • Pyta, czy klient realizował ten przelew.
  • Po negatywnej odpowiedzi, oszust informuje, że ktoś przejął dostęp do konta klienta.
  • Następnie pyta o inne konta bankowe klienta.
  • Informuje, że środki klienta są zagrożone i trzeba je przekierować na bezpieczne konto techniczne.
  • Podaje numer telefonu do “specjalisty”, który pomoże w zabezpieczeniu środków.
  • “Specjalista” instruuje klienta, jak przekazać pieniądze na “bezpieczne” konto.

Jak się chronić przed spoofingiem telefonicznym?

  • Nigdy nie podawaj nikomu danych osobowych, kodów BLIK ani loginów i haseł do bankowości internetowej przez telefon.
  • Nie przelewaj pieniędzy na “bezpieczne konto” na prośbę osoby dzwoniącej.
  • Po zakończeniu rozmowy zadzwoń do banku na oficjalny numer infolinii (77 469 65 43) i upewnij się, czy rzeczywiście doszło do podejrzanego przelewu lub włamania na konto.
  • Zgłoś każdy podejrzany telefon do banku i na policję.

Pamiętaj!

  • Pracownicy banku nigdy nie proszą o podanie danych osobowych, kodów BLIK ani loginów i haseł do bankowości internetowej przez telefon.
  • Banki nigdy nie nakłaniają do przelewu pieniędzy na “bezpieczne konto”.
  • Nigdy nie instaluj dodatkowego oprogramowania na prośbę osoby dzwoniącej.
  • Zwróć uwagę na akcent dzwoniącego, czy używane słowa np. konto zamiast rachunek.
  • Zachowaj zdrowy rozsądek. Nie działaj pod presją czasu. Chroń swoje dane!
  • W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z bankiem na oficjalny numer infolinii (77 469 65 43).
  • Bądż ostrożny!

Zapoznaj się z poniższym komunikatem. Wystarczą dwie minuty, które mogą uchronić Twoje środki.
https://zbp.pl/Aktualnosci/Wydarzenia/Oszusci-dzwonia-z-numerow-podszywajacych-sie-pod-banki"